top of page

Een nieuwe trend: klein maar zeker geluk

Gele bloem met grijze lucht

Laatst kwam ik een interessante term tegen in het boek van Haemin Sunim ‘Dingen die je hoop geven’. Het ging over de shift van YOLO (You Only Live Once) naar SBCH (Small But Certain Happiness) en daar gaat deze blog over: klein maar zeker geluk.


In onze huidige maatschappij wordt het idee van geluk vaak geassocieerd met grootse dingen, prestaties of spectaculaire gebeurtenissen. De druk om groots te leven en elke kans te grijpen onder het motto 'You Only Live Once' (YOLO) was jarenlang een manier om je wensen en dromen vorm te geven. YOLO lijkt een bevrijdend idee en de weg naar ultiem geluk, maar in de praktijk bleek dat niet altijd zo te zijn. Als tegenreactie hierop begon men te zoeken naar klein maar zeker geluk, dat de Japanse schrijver Haruki Murakami omschreef als ‘Small But Certain Happiness’ (SBCH) – het vinden van geluk in de kleine, alledaagse zekerheden van het leven.


De beperkingen van YOLO

Wat betekent YOLO ook alweer? Een aantal jaar geleden hoorde je deze term vaak voorbij komen, maar tegenwoordig lijkt dit weer helemaal te zijn verdwenen. De YOLO-lifestyle gaat uit van het idee dat het leven kort is en dat je hier het maximale uit moet halen. Dus droom groot en grijp elke kans om je dromen waar te maken. Dit klinkt wellicht geweldig en bevrijdend en het kan je motiveren om uit je comfortzone te stappen en dingen te ondernemen die je normaal gesproken niet zou doen. Deze manier van leven bleek echter ook een keerzijde te hebben op diverse vlakken:


  • Financieel: Een YOLO-leefstijl kan leiden tot impulsieve financiële beslissingen, zoals overmatig geld uitgeven aan dure dingen, vakanties en activiteiten, zonder rekening te houden met de toekomst. Dit kan leiden tot financiële problemen, schulden of een gebrek aan voorbereiding op onvoorziene omstandigheden.


  • Gezondheid: Mensen die de YOLO-filosofie volgen kunnen geneigd zijn om riskant gedrag te vertonen, zoals extreem sporten zonder goede voorbereiding, overmatig alcohol- en drugsgebruik, of onveilig seksueel gedrag, met diverse gezondheidsrisico’s als gevolg.


  • Lange termijn: Je richten op een onmiddellijke bevrediging van je wensen kan een negatieve impact hebben op de lange termijn. Dit kan ten koste gaan van je carrièreontwikkeling, studie of het opbouwen van duurzame relaties en een gezinsleven.


  • Relaties: Misschien niet een direct voor de hand liggende consequentie, maar impulsieve beslissingen en acties kunnen ook een negatief effect hebben op je persoonlijke relaties. Zo kunnen vrienden en familie die niet deze levenshouding delen zich vervreemd voelen of geïrriteerd raken door het onvoorspelbare en wellicht onverantwoordelijke gedrag.


  • Mentaal: Hoewel het nastreven van geluk je juist een fijn en bevredigend gevoel zou moeten geven, kan het tegenovergestelde het geval zijn. Het continu streven naar opwinding en avontuur kan leiden tot uitputting en ontevredenheid. Je kunt het gevoel hebben dat je zingeving mist en last krijgen van angst en depressie op het moment dat het gevoel van opwinding afneemt. Zo krijg je continu een gevoel van onrust door het streven naar opwinding, vervulling en avontuur.



De voordelen van Klein Maar Zeker Geluk

Het is dus niet gek dat er een tegenstroming is opgekomen als reactie op deze vrije levenshouding. In tegenstelling tot YOLO richt SBCH zich op het waarderen van de eenvoudige, kleine dingen in het leven die zekerheid geven en blijvend geluk bieden. Het gaat om het vinden van geluk in de dagelijkse dingen, zoals de opkomende lentebloemen, de geur van versgebakken brood of het nemen van een rustig moment voor jezelf.

Deze eenvoudige, meer minimalistische levensstijl brengt een aantal voordelen met zich mee:


  • Minder stress: Doordat je je richt op dingen die echt belangrijk voor je zijn en je minder focust op (grootse) materiële dingen, kan dit meer rust geven en daarmee je stressniveau verminderen. Je hoeft je simpelweg geen zorgen te maken over bijvoorbeeld het onderhoud, verlies en de kosten van je materiële bezittingen.


  • Tevredenheid: Wanneer je de behoefte aan constante consumptie en het nastreven van sociale verwachtingen loslaat, kun je meer genieten en geluk vinden in de dagelijkse ervaringen en relaties. Door tevreden te zijn met minder, kun je je gevoel van tevredenheid vergroten.


  • Duurzaamheid: Een meer minimalistische leefstijl heeft vaak een positief effect op het milieu. Door minder en bewuster te consumeren draag je bij aan minder verspilling en een lagere impact op het milieu.


  • Relaties: Door je minder te richten op materiële dingen en meer op relaties met anderen, kun je een diepere en zinvollere relatie ontwikkelen met de mensen om je heen. Dit kan weer een boost zijn voor je persoonlijke welzijn.


  • Financieel: In tegenstelling tot YOLO heeft SBCH juist een positief effect op je financiële situatie. Met deze levenshouding ga je bewuster om met je uitgaven en vermijd je eerder de niet-essentiële uitgaven. Dit kan je meer financiële vrijheid geven en je in staat stellen om te sparen, bijvoorbeeld om eerder te stoppen met werken!


  • Persoonlijke groei: Door je aandacht te verleggen naar een eenvoudiger leven kun je meer tijd besteden aan zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Dit helpt je met het vergroten van je zelfbewustzijn en het naleven van je persoonlijke waarden en doelen.


Als je beide leefwijzen met elkaar vergelijkt, kun je stellen dat YOLO zich richt op korte termijn genot en SBCH op lange termijn geluk.


SBCH toepassen in je dagelijks leven

Spreekt deze eenvoudigere leefstijl je aan en wil je je hier meer mee bezig houden? Dan zijn dit een paar praktische tips hoe je bewuster kunt leven en kunt genieten van de kleine dagelijkse dingen:


  • Mindfulness: Besteed een paar keer per dag bewust aandacht aan het huidige moment: kijk om je heen en merk op wat je ziet, adem diep in en merk op wat je ruikt, sta stil en luister goed naar de geluiden die je hoort.


  • Dankbaarheid: Sta actief stil bij waar je dankbaar voor bent, hoe groot of klein deze dingen ook zijn. Dit draagt bij aan een verhoogd geluksgevoel. Neem dagelijks een paar minuten de tijd om minimaal vijf dingen op te noemen of op te schrijven waar je die dag dankbaar voor bent, bijvoorbeeld voordat je gaat slapen.


  • Natuur: Het is algemeen bekend dat tijd doorbrengen in de natuur een positief effect heeft op je gezondheid en welzijn. Ga dus naar buiten en maak een mooie wandeling. Neem dan echt de tijd om de geur van de natuur op te snuiven, de geluiden in je op te nemen en aandachtig rond te kijken naar wat je ziet.



SBCH en de wetenschap

Psychologisch onderzoek ondersteunt het idee dat kleine, dagelijkse ervaringen van positiviteit kunnen bijdragen aan een langdurig gevoel van welzijn. Hieruit blijkt ook dat mensen die minder waarde hechten aan materiële dingen en meer aan persoonlijke groei, relaties en gemeenschapsgevoel vaak een hoger welzijnsniveau ervaren. Onderzoek toont ook aan dat een hoge mate van materialisme een negatief effect heeft op geluk.


Persoonlijk vind ik SBCH een bevrijdend idee, waarbij je geluk helemaal niet afhangt van iets wat ergens in de verre toekomst ligt, maar juist in de kleine, zekere dingen die we dag in, dag uit tegenkomen. Hoe fijn is dat!

 

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page