top of page

Ontdek de kracht van rust

Bijgewerkt op: 11 mrt.


Bomen bladeren ron


‘Druk, druk, druk’… is het antwoord dat je vaak krijgt als je vraagt hoe het met iemand gaat. Het lijkt bijna een wedstrijd te worden om te bewijzen hoe druk we zijn, alsof drukte gelijkstaat aan succes en status. Druk zijn lijkt meer de norm te zijn geworden en je durft bijna niet meer te zeggen dat je het even niet zo druk hebt. Want als je heel druk bent, dan tel je pas mee, toch?


Er wordt vaak gedacht dat heel druk zijn en hard werken gelijk staat aan productief zijn. Ook wordt harder werken en meer doen gezien als de sleutel tot succes en status. Hoe drukker hoe beter!


Gelukkig laten steeds meer onderzoeken en ervaringen zien dat het tegenovergestelde waar is: de ware kracht van vooruitgang kan juist liggen in het nemen van rust. En dat heb ik zelf precies zo ervaren!


Het effect van rust; lichamelijke ontspanning en een kalmer brein

Ons lichaam en brein zijn veerkrachtig, maar zijn niet gemaakt om constant in de hoogste versnelling te staan. Herstel is namelijk cruciaal. Dit gebeurt niet alleen tijdens onze slaap, maar ook gedurende de dag. Korte rustpauzes hebben een enorm positieve impact op het herstel van lichaam en geest, want rust zorgt voor meer ontspanning en een kalmer brein.


De voordelen van rust

Wanneer ons lichaam ontspannen is en ons brein tot rust komt, kunnen we tal van voordelen ervaren, waaronder;


Helderheid

Herken je dat gevoel wanneer je urenlang naar een computerscherm staart en er niets zinnigs uit je handen lijkt te komen? Te lang doorwerken kan leiden tot mentale vermoeidheid, waardoor je minder helder kan nadenken. Juist dan is het belangrijk om even afstand te nemen; een rondje lopen, gewoon voor je uit staren, een boodschap doen. En dan kan je ‘zomaar’ een doorbraak ervaren. Een briljante ingeving schiet je ineens te binnen, of je hebt ineens de oplossing voor een complex probleem waar je al een tijdje mee aan het stoeien was.


Concentratie en focus

Wanneer we uit de dagelijkse hectiek stappen en de rust opzoeken, kunnen we onze gedachten makkelijker richten op de taken die voor ons liggen. Als gevolg hiervan kunnen we efficiënter werken en diepere inzichten bereiken. Dit wordt ook wel deep work genoemd; een gefocuste en ononderbroken concentratie op een complexe taak of project zonder afleiding van externe factoren. Deze scherpe concentratie kan aanzienlijke voordelen bieden, zoals betere prestaties en creativiteit.


Inspiratie en creativiteit

Wie kent het niet, het beroemde 'aha'-moment dat vaak komt nadat je even afstand hebt genomen van iets waarmee je intensief bezig bent. Dit kan op de meest onverwachte momenten of plekken gebeuren. Wanneer we een stapje terug nemen, geven we ons onderbewustzijn de ruimte om oplossingen te vinden voor problemen of uitdagingen waar we ons mee bezig houden.


Kwaliteit boven kwantiteit

Hoe tegenstrijdig dit ook lijkt, het is dus een misvatting dat de hoeveelheid uren die je werkt gelijkstaat aan hoe productief je bent. In werkelijkheid gaat het om de kwaliteit van die uren. En om goed werk te leveren, is rust een niet te onderschatten ingrediënt. Een goed uitgeruste geest en lichaam kunnen in kortere tijd vaak meer kwalitatief werk verzetten dan een vermoeide geest die uren aan een stuk door ploetert.


Zo hoorde ik laatst iemand tegen mij zeggen: “als ik meer tijd voor mezelf neem en dus iets minder werk, dan is mijn productiviteit en output veel beter. Dus uiteindelijk betaalt deze tijd van rust zich dubbel en dwars terug!”


Gelukkig groeit het bewustzijn over het belang van rust en ontspanning, zelfs op de werkvloer. Steeds meer bedrijven bieden mindfulnesscursussen, massages en stilteruimtes aan om werknemers de mogelijkheid te geven om te ontspannen en op te laden.


Hoe integreer je rust in je dagelijkse leven?

Het belang van het nemen van tijd voor jezelf voor rust en ontspanning is gelukkig geen onbekend fenomeen meer. En er wordt hier ook steeds bewuster en actiever mee omgegaan. Echter, heb ik ook vaak te horen gekregen dat het er gemakkelijk bij in kan schieten. Bijvoorbeeld door verplichtingen op het werk, huishoudelijke taken of sociale verplichtingen.

Hoe kan je deze rustmomenten nu goed in je dagelijks leven integreren?

  • Begin klein: neem korte pauzes tussen je werkzaamheden door, zelfs al is het een paar minuten om even op te staan en te rekken.

  • Plan bewust rustmomenten in; maak tijd vrij voor bijvoorbeeld een wandelingetje tijdens de lunchpauze, alleen of met collega’s

  • Leg jezelf niet de druk op om altijd maar 'bezig' te zijn. Het is zelfs heel gezond om soms gewoon even niets te doen!


Conclusie: het nemen van rust is niet zomaar een 'leuk extraatje' voor wanneer je tijd over hebt. Het is een essentieel onderdeel van een gezond en gelukkig leven. Soms moeten we minder doen om meer te bereiken. In de rust vinden we de ware kracht van vooruitgang.


Tiny Escape

Met Tiny Escape bieden we een bijzondere plek dicht bij de stad waar je heerlijk kunt ontspannen of geconcentreerd kunt werken. Even uit de dagelijkse hectiek stappen en jezelf onderdompelen in rust en stilte. Nieuwsgierig geworden? Ontdek de Tiny Escape-cabin hier.





32 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page