top of page

Kleine pauzes, grote impact: hoe micro-breaks je productiviteit en welzijn boosten



Micro-break postit op laptop

Wist je dat het zelfs al nut heeft als je een pauze van enkele seconden neemt? Dit wordt ook wel een micro-break genoemd. Dit zijn korte, bewuste pauzes die je gedurende de dag neemt om even afstand te nemen van datgene waar je mee bezig bent. Zo geef je je lichaam en geest de kans om te herstellen. Deze korte momenten hebben de kracht om je energieniveau een boost te geven en je focus te vergroten.


Idealiter neem je een iets langere pauze om even op adem te komen, maar soms heb je er simpelweg te tijd niet voor. Realiseer je dan dat een zeer korte pauze, een micro-break, tóch zinvol is.

 

Waarom zijn micro-breaks zo nuttig?

Ten eerste vermindert een micro-break het stressgevoel. Je brein krijgt even de kans om te ontspannen en het helpt je stresshormonen te verminderen.


Ten tweede vergroot een micro-break de productiviteit. Het lijkt misschien tegenstrijdig, want als je een pauze neemt dan kost dat tijd die je anders aan je werk had besteed. Omdat een micro-break je meer helderheid, focus en energie geeft, kun je je werkzaamheden productiever uitvoeren. Dus je doet meer (en beter!) werk in minder tijd.   


Als derde punt hebben micro-breaks een positief effect op je fysieke gezondheid, vooral bij zittende beroepen. Hoe dat zit? Langdurig zitten is erg slecht voor de doorbloeding en kan vervelende lichamelijke klachten veroorzaken. Door regelmatig even op te staan, bijvoorbeeld voor een korte wandeling naar de koffieautomaat of wat rek- en strekoefeningen, helpt dit je om de bloedcirculatie te verbeteren.

 

Wil je meer micro-breaks in je dagelijks leven toepassen?

Hier zijn een aantal tips:

  • Hanteer de 20-20-20 regel: Als je veel tijd achter een scherm doorbrengt, probeer dan elke 20 minuten 20 seconden lang naar iets te kijken dat 20 meter verderop ligt. Dit ontspant je oogspieren en vermindert de kans op vermoeide ogen.

  • Sta regelmatig even op: Probeer elk uur even op te staan. Loop een rondje, doe wat lichte rek- en strekoefeningen of ga gewoon even op een andere plek zitten. Ook zie je tegenwoordig steeds meer zit-sta bureaus, zodat je zitten en staan mooi kunt afwisselen. Zoals eerder gezegd: dit verbetert je bloedsomloop en daarmee je fysieke gezondheid.

  • Diep ademhalen: Een eenvoudige en effectieve techniek is diep ademhalen. Sluit je ogen, haal drie keer diep adem en focus je volledig op je ademhaling. Je zult merken dat dit direct een meer ontspannen gevoel geeft. Er zijn diverse apps beschikbaar die je helpen met een fijne ademhalingsoefening (zoals Headspace).

  • Verander van omgeving: Als je thuis werkt, ga dan even naar buiten of loop door je huis. Een andere omgeving kan inspireren tot nieuwe perspectieven en ideeën.

 

Dit zijn een aantal praktische tips die je dagelijks kunt toepassen en jij kunt er vast nog veel meer bedenken. Het is belangrijk dat je vooral kijkt naar datgene wat past in jouw routine en wat jij fijn vindt. Want alleen dan is het regelmatig nemen van een micro-break makkelijk vol te houden.

 

In ons drukke bestaan lijkt het misschien niet logisch om frequenter pauzes te nemen en al helemaal niet als je zoveel te doen hebt. Maar micro-breaks zijn juist een laagdrempelige manier om je effectiviteit te vergroten in minder tijd.


Maak micro-breaks een vast onderdeel van je dagelijkse routine en ervaar de positieve effecten ervan!


Tiny Escape

Tiny Escape heeft als missie om drukbezette mensen te stimuleren en inspireren om regelmatig een momentje voor zichzelf te nemen; om te ontspannen en op te laden. De Tiny Escape cabin biedt een oase van rust in de natuur en toch dicht bij de stad. Lees meer.

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page